سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مزیت های روش صحیح جمع بندی کنکور چیه؟

مزیت های روش صحیح جمع بندی

روش جمع بندی کنکور در کناراستفاده از بهترین منابع جمع بندی کنکور - پی سی کنکور نیز اهمیت بسیاری دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد 


1- مرور همه مطالب

در یک کنکور استاندارد، اغلب از تمامی مبحث ها، دست کم یک سؤالوجود خواهد داشت، و اگر چنین هم نباشد، در چند آزمونی که شما انجام خواهید داد، به طور قطع شما از هر مبحث، دستکم به یک سؤال پاسخ خواهید داد. انجام این کار سبب می‌شود که اطلاعات شما در تمامی بحث هایاختصاصی و عمومی سنجیده شود.


2- رفع اشکال عمده و عدم اتلاف وقت

در این روش، هر بار که آزمون می‌دهید، بخشی از اشکال‌های شمابرطرف می‌شود و هر بار در مقایسه با دفعه گذشته، آمادگی شما بالاتر می‌رود؛درضمن، چونمطالبی را که می دانید، درست پاسخ خواهید داد، دیگر وقتی برای مطالعه آنها سپرینخواهید کرد؛ بنابراین، وقتتان تلف نمی‌شود.


3- تمرین مهارت های آزمون دادن

به طورحتم تا زمانی که در شرایط آزمون های مشابه کنکور قرار نگرفته باشید، متوجه نخواهید بود  که داشتن اطلاعات کافی برای پاسخگویی به سؤال، کافی نیست و باید بامهارت های آزمون دادن، آشنا بوده و آنها را به کار ببندید .این مهارت ها،نیازمند تمرین هستند و تنها راه آموختن آنها، تجربه کردن است. در این روش، شما اینمهارت ها را هر سه روز یک بار تمرین می کنید.

 

 دوران جمع بندی، زمانی برای دوره درسها

همان گونه که قبلاً هم اشاره کرده‌ایم، در آمادگی برای کنکور حتماً شما باید زمانی را برای جمع بندی اختصاص دهید تا مطالب در ذهن شما تثبیت شود. بهترین زمان برای اجرای این برنامه، یک ماه باقی‌مانده تا زمان برگزاری آزمون سراسری است. در این مقطع زمانی، دیگر درس جدید نخوانید. هر قدر خوانده اید، دیگر بس است. اگرشما 80 درصد از مباحث کنکور را با کیفیت 100 درصد خوانده باشید، بهتر است از داوطلبانی که100 درصدمباحث کنکور را با کیفیت 80 درصد خوانده‌اند. خلاصه اینکه ماه آخر، وقت «جدیدخوانی» نیست، بلکه وقت «دوباره خوانی» است. در واقع، شما در این زمان، فقط باید مرور کنید.هنگام مرور یا به اصطلاح دوره مباحث درسی، باید به دونکته مهم توجه کنید: اول اینکه همیشه از درس ها و مباحثی شروع کنید کهضعف بیشتری در آنها احساس می‌کنید، و دوم اینکه اولویت را به مرور درس ها ومباحثی بدهید که مدت بیشتری از مطالعه شان گذشته است؛ اما حواستان به این نکته هم باشد کهاگر بخواهید در مرور هم از همان روش های مرسوم مطالعه استفاده کنید، برای یک مرورجامع، لااقل به یک فرصت شش ماهه نیاز دارید و در این یک ماه باقی مانده کاریاز پیش نمی برید؛ پس باید به درک درستی از مفهوم مرور برسید.

 

مرور، صرفاً به معنای تکرار مطالعه نیست. در انتهای مرورمطالب هر درس، باید بتوانید مطالب درسی را خلاصه تر و منظم تر به ذهن بسپارید؛یعنی قرار نیست که در مرور هم روی تمام جزییات بی اهمیت یا مطالبی که از پیشآموخته اید، بی جهت تاکید کنید، بلکه باید سعی کنید با درک مفاهیم اصلی بین آموختههایتان ارتباط برقرار کنید؛ با این حساب، هدف مرور عبارت است از جمع بندی مطالب،ایجاد پل های ارتباطی بین مباحث مختلف، سازماندهی و فراگیری مفهومی مطالب درسی .

همه درس ها را نمی شود ـ و نباید ـ یک جور خواند و دقیقاًبه همین ترتیب، همه درس ها را نمی شود ـ و نباید ـ یک جور مرور کرد. در مرور درس‌هایی مانند ریاضیات و فیزیک، اهمیت تست زنی بیشتر از مطالعه متن کتاب و جزوه درسیاست.

برای مرور این دروس، بهتر است که مفاهیم اساسی و حتی نکته های ریز را در قالب حلو تمرین تست‌های جامع درک کنید. حل مفهومی تست‌ها و یادگیری عمیق تر مفاهیمدرسی به حل سطحی و روخوانی تست‌های فراوان ارجحیت دارد؛ یعنی اگر شما 100 تستفیزیک را 10 بار بزنید و مرور کنید و با ریزه کاری‌های طرح تست آشنا شوید، خیلیمؤثرتر است از اینکه 1000 تست فیزیک را یک بار و یک جا بزنید و بگذرید.

در حل تست‌های این دروس، ضرورت دارد که دست به قلم شوید و تا رسیدن به جواب نهایی، تست رادنبال کنید؛ اما در مرور درس هایی مانند معارف، ادبیات و زیست‌شناسی، اهمیت مطالعه متن کتاب و جزوه درسی از حل تمرین یا تست های متعدد بیشتر است؛ البته در مباحثی ازدروس شیمی یا زیست شناسی که با حل مساله سر و کار دارید (مثلاًمبحث استوکیومتری دردرس شیمی یا مبحث ژنتیک در درس زیست شناسی) به تست زنی بیشتری احتیاج دارید. درمرور درس هایی مانند عربی و زبان انگلیسی هم می شود گفت که اهمیت تست زنی با اهمیتمطالعه متن کتاب و جزوه تقریباً هم طراز و برابر است .

 

منبع :

جمع بندی کنکور مهرو ماه